In gesprek met… Bianco
Manuela Bianco
De Kunstuitleen Voorburg exposeert het werk van Jong Talent Manuela Bianco van 24 juni t/m 8 juli 2017. Annemieke en Roos gingen bij haar op bezoek.
Het huis van de Italiaanse Manuela staat in vol zonlicht op ons te wachten. Zodra Manuela ons binnenlaat, merken we dat dit het huis is van een echte kunstenares. Er staan kleurrijke lampen, groene planten, tekeningen van haar kinderen en vele bijzondere artefacten. Er hangen ook een aantal kunstwerken van Manuela aan de muur. We worden vriendelijk begeleid naar de woonkamer. Zelf glipt ze er tussenuit om even koffie te maken en dit geeft ons mooi de kans om even rond te kijken. Vol bewondering lopen we rond in de woonkamer. Het is bijzonder om de kunstwerken van Manuela in het echt te zien, want ieder lijntje en potloodstreepje is zichtbaar. Terwijl wij vol fascinatie Manuela’s werk bekijken, komt Manuela terug met haar koffie en beginnen we aan het interview.
We zagen dat je aardig wat opleidingen hebt gedaan aan verschillende academies. Vertel!
“Op het gebied van kunstopleidingen heb ik inderdaad een heleboel gedaan. Ik heb altijd wel getekend, maar vanaf 2005 ben ik cursussen gaan volgen, waardoor ik het steeds vaker tekende. Ik heb twee jaar in Engeland gewoond, waar ik ben ik begonnen aan een soort middelbare school basiscursus tekenen, “een foundation”. Hierna had ik bedacht dat ik met tekenen verder wilde gaan, maar hoe? Ik heb toen voor een oriëntatiejaar aan de Rietveld Academie gekozen. Dit was leuk en leerzaam, maar mijn dochter was één jaar oud en het leek me te veel om naast haar opvoeding een voltijd opleiding te volgen. Na een tijd heb ik gekozen om een opleiding te volgen aan de Vogue Academie. Dit is een particuliere dagopleiding en gaf mij meer vrijheid. En ik vond mijn tekeningen ook wel gepast als behang. Hier heb ik veel geleerd op commerciële gebied, maar het was nog niet genoeg voor mij! Ik probeerde dessin te maken, maar ik miste hierbij kunstzinnigheid en mijn eigen stijl. Om die reden ben ik verder gegaan met het volgen van cursussen. Via die weg ben ik begonnen met het tekenen van bloemen op gerecycled papier (ongeveer in 2014/2015), dus zo is mijn stijl ontstaan.”
Waarom heb je ervoor gekozen om met balpen te tekenen?
“Ik heb gekozen verder te gaan met iets wat ik echt mooi vond. Tijdens al die cursussen had ik de kans om allerlei technieken proberen, waaronder balpen. Het idee van pentekeningen met balpen is ontstaan tijdens een coaching traject. Mijn thema is ‘Natuur in de stad’ en ik vind dat het hele idee van balpen op gerecycled papier daar goed bij past. Het blauwe van de balpen past mooi op het bruine gerecyclede papier. Het witte wat je ziet op mijn tekeningen is uit noodzaak. Het is moeilijker om grote tekeningen te maken met balpen. Met het witte potlood kan ik een groter contrast maken en onderdelen accentueren.”
Als je een kunstwerk gaat maken, stel je dan van tevoren een heel boeket samen?
Ze lacht.“Nee, dat wordt een beetje duur. Ik maak altijd foto’s van de bloemen, waar ik er ondertussen héél veel foto’s van heb. De compositie ontstaat echter in mijn hoofd. Tijdens het tekenen bedenk ik, oké hier moet een grotere bloem of hier moet een lange bloem. Ik bekijk dan mijn foto’s van bloemen en kies er zo eentje uit die ik dan kan tekenen.”
Ben je vaste klant bij de bloemist of ga je zelf op zoek?
“Voor de workshops begin ik wel steeds vaker bij dezelfde langs te gaan. Maar voor de andere tekeningen niet. Dat is juist het idee dat je bloemen ook op andere plekken dan de bloemist kan vinden. En dat die ook mooi zijn.”
Is er een bepaalde sfeer die je wilt bereiken met je bloemen?
“Ik denk een bepaalde spanning. Bloemen zijn natuurlijk mooi, maar ze moeten ook een beetje spannend zijn. Je kan een verhaal vertellen, een soort tijdlijn. Bloemen die bloeien en na een tijdje weer afsterven. Of dat je de tijd stilzet in de lente en ziet welke bloemen er al bloeien en welke nog niet.”
Manuela komt tevoorschijn met een zwarte map, waarin allerlei kleinere versies en schetsen van haar bloemencomposities te zien zijn. Allemaal op gerecycled papier, waarbij ze uitleg geeft over ieder werk, de een nog in het beginstadium, de ander halverwege. Ze heeft genoeg ideeën om op voort te borduren. Aan het eind van de map wijst ze een tekening aan die er anders uitziet dan de rest.
“Ja, dit zijn de eerste composities. Ik was niet helemaal tevreden, toen ben ik mij meer op bloemenmedaillons gaan focussen, en dat was echt een stapje verder. En daar ben ik weer mee verder gegaan. De volgende stap is nog niet aangekomen, maar ik voel het aankomen. Ik weet nog niet wanneer, maar er gebeurt wel langzaam iets.”
Teken je ook andere dingen dan bloemen?
“Voor mezelf wel. Ik heb heel lang mensen getekend. Ooit heb ik gedacht dat ik toch mode-illustratie zou gaan doen, maar momenteel is het alleen bloemen. Een van de plannen voor de toekomst is om de bloemen met gebouwen te gaan combineren.”
Gebouwen?
“Niet samen, maar dat ik bloemen en de stad los teken. Ik ben wel altijd op zoek naar iets nieuws. Of het in de techniek zit of in het thema, ja het moet wel groeien op de een of andere manier. Niet altijd hetzelfde blijven. Ik kan me voorstellen dat ik in vijf jaar iets anders doe. Of op een andere manier of ik combineer het met iets. En ook van verder weg, dit is van relatief dichtbij.”
Je tekent nu vooral thuis. Zou je geen atelier willen?
“Tot mei had ik wel een atelier, samen met collega van mij. Zij heeft nu een atelier aan huis waar ik mijn workshops geef, want dat kan ik echt niet thuis doen. Het is fijn om daar te zijn, maar soms is het ook fijn thuis te zijn, want ik sta op met een idee en kan meteen gaan werken.”
Je gaat ook een workshop geven voor de Kunstuitleen, kun je daar iets over vertellen?
“Het is anderhalf uur, twee keer. Wat ik in gedachten had, was eerste een korte uitleg over het verschil tussen potloden, pen en fineliners. En ook wat tips over hoe je kan tekenen. En voorbeelden, dat je laat zien hoe je het doet. Daarna individuele feedback.”
Beschouw je jezelf als kunstenaars, tekenaar of illustrator?
Ze lacht. “Geen van allen eigenlijk, ik zit er altijd een beetje tussenin en dat is ook niet erg denk ik. Meestal zeg ik: ‘Ik maak tekeningen.’ Als ik het nu bijvoorbeeld voor jullie zou moeten uitleggen, zou ik vertellen dat ik een beetje tussen kunst en ontwerpen zit. Ik teken vooral voor mezelf. Ik kan ook een boodschap achter een tekening zien. Van de natuur, van hoe mooi het is en hoe belangrijk het is. Maar vooral dat ik het weet en dat ik ervan kan genieten.”
Is je werk dan niet per se voor andere mensen bedoeld?
“Ja, toch wel, zodat zij dat ook kunnen zien. Maar ik vind het verschil tussen kunst, ontwerpen, decoratie niet zo groot. Het is een continuüm denk ik, het zijn geen hokjes.”
Heb je nog tips voor beginnende kunstenaars, illustrators, ontwerpers en andere creatievelingen?
Ze denkt even na. “Het is belangrijk om dóór te gaan. Gewoon doorgaan en hard werken. Focus op wat je kan, in plaats van wat je niet kan. Bijvoorbeeld, nu zie je een tekening met een pen, maar ik kan veel meer dan tekenen met een pen. Ik heb het altijd ervaren als ‘Ik heb geen eigen stijl,’ voordat ik dit ging doen. Het is een manier van vinden wat je sterke punten zijn. Het is echt waar, ik zie het steeds meer. Misschien omdat ik oud word.” Zegt ze lachend.
Meer levenswijsheid
“Echt waar, ik kon het niet appreciëren tien jaar geleden. Maar nu wel.”
We ronden het interview lachend af met meer wijsheid over Manuela, haar start als tekenaar, haar werkwijze en inspiratie. We bespreken nog enkele dingen voor de aankomende expositie, maar daarna verlaten wij het mooie huis van Manuela Bianco.
Kom het werk van Manuela in het echt bewonderen van 24 juni t/m 8 juli. Op zaterdag 1 juli zal zij hoogstpersoonlijk twee korte workshops geven. Hierin kun je leren hoe je een bloem met balpen, grafiet of fineliner kunt tekenen. Meld je aan door een mail te sturen naar info@kunstuitleenvoorburg.nl
Voor meer informatie bekijk het evenement op Facebook
Tekst en foto’s: Roos Rodewijk en Annemieke Rodenburg.
juni 2017